Affärsmetoder

Förstå och respektera den svenska företagskulturen

I den svenska företagskulturen står samarbete och delaktighet i centrum, med chefer som engagerar sig tillsammans med teamet. Affärsvärlden utvecklas hela tiden, konkurrensen ökar, men fokus på människor och hållbarheten finns kvar.

Den svenska synen på företagande skiljer sig från den franska på grund av:

  • Låg hierarkisk press

  • Annan syn på beslutsfattarens roll

  • Konsensus kultur, kompromissanda

  • Arbetsorganisation som i Sverige bygger på punktlighet

  • Annan tidsuppfattning (leverans, fakturering, arbetstempo …)

Ärlighet och öppenhet uppskattas mycket. Det är avgörande att bygga en relation baserad på förtroende. Svenskar är kända för sin konsensus kultur. När de håller möten handlar det inte bara om att fatta fasta beslut, utan också om att låta alla i gruppen komma till tals. Svenskar försöker undvika konflikt genom att närma sig ämnet på ett annat sätt, medan fransmän ser spänningar som relativt konstruktiva och nödvändiga.

Lämna ett förslag

  • Erbjud en global tjänst som är särskilt konkurrenskraftig (pris, leveranstider, kommunikation, service osv.) samt regelbunden och noggrann uppföljning.
  • Engelska är affärsspråket i Sverige. Kommunikation är särskilt viktig och man måste ha dokumentation på engelska.
  • Genomsnittlig betalningstid mellan företag är kort i Sverige (36 dagar jämfört med 56 dagar i Frankrike).

 

Kontraktets betydelse

Även om Sverige är ett land med låg grad av byråkrati är ett tydligt initialt kontrakt avgörande. Det är också viktigt att ange i kontraktet vilken juridiktion som gäller vid tvist. För att upprätthålla en relation baserad på förtroende är det viktigt att respektera avtalet och inte i efterhand lägga till extra villkor villket kan uppfattas som negativt. Det är också svårt att omförhandla avtalets villkor, även om omständigheterna har ändrats.

Upprätthålla regelbunden kontakt

Det är viktigt att ha regelbunden kontakt med sin svenska partner för att bygga en stabil och stark relation: genom telefonsamtal eller helst genom resor till Sverige.

Share this page Share on FacebookShare on TwitterShare on Linkedin